CRO er en forkortelse for Conversion Rate Optimization, kjent som konverteringsoptimalisering på norsk. Målet med CRO er å øke konverteringene på nettsiden din uten å fokusere på å øke trafikken. En konvertering kan være ulikt for hver enkelt bedrift. Det kan være salg i nettbutikk for én bedrift, eller påmelding til nyhetsbrev for en annen. Konvertering for deg er rett og slett det du ønsker at den besøkende skal gjennomføre/gjøre på nettsiden din.
Da sier det seg selv at du må vite hva målet med din nettside er før du kan starte med konverteringsoptimalisering. Alle tiltak du gjør med CRO skal ha som mål å øke konverteringene knyttet til ditt spesifikke mål.
Trenger du hjelp med CRO og andre temaer innen digital markedsføring? Klikk her for å se hva som ingår i vår digitale markedsanalyse
Historien om CRO
Mange hevder at CRO var årsaken til at Barack Obama vant sin første valgkamp. Dan Siroker, analyseansvarlig for valgkampanjen, besluttet å kjøre et eksperiment for å se hva som ville øke konverteringsfrekvensen på nettsiden.
Ved å teste 24 ulike sammensetninger av media og knapper fant han en vinnende kombinasjon.
Både bilde og knapper ble testet under kampanjen. Bildet er hentet fra Optimizely Blog.
Resultatet av eksperimentet kunne vise til en økning på 40,6% i konverteringsfrekvens som igjen gav 60 millioner dollar ekstra i donasjoner til kampanjen.
Hva er forskjellen på SEO og CRO?
Det er mange som har fått med seg hva SEO, eller søkemotoroptimalisering, egentlig er. Men det er kanskje ikke så mange som har fått satt seg inn i hva CRO er. Hva er egentlig forskjellen på disse to?
Enkelt sagt handler SEO om å få besøkende til nettstedet ditt mens CRO handler om å påvirke de besøkende når de interagerer med nettstedet ditt. Det er allikevel noen deler av arbeidet med søkemotoroptimalisering som kan være med å påvirke CRO-arbeidet. Eksempler på dette er titler eller URL.
Tre viktige CRO-faktorer
Konverteringsoptimalisering handler om å undersøke og teste ulike aspekter på nettstedet ditt. Som nevnt så er det viktig at man først har tydeliggjort hva som er målet med nettsiden og setter KPI-er. Det er først da man kan starte med analysene. For å kunne avdekke eventuelle faktorer som påvirker konverteringsfrekvensen negativt, er det viktig å gjøre grundige analyser gjennom hele prosessen.
1. Ingen liker en treg nettside
Det er viktig å analysere hastigheten på nettsiden. Vi vet alle hvor utålmodige vi er når det kommer til nettsider som laster treigt. Din bedrift kan også tape penger dersom nettsiden din laster sakte. De fleste tåler kun noen få frustrasjonspunkter før de stikker fra siden, og hastighet er en stor påvirker til nettopp frustrasjon.
2. Sett kunden i fokus
Andre analyser som er viktige for CRO, er kundereiseanalyse. Hvordan er kundereisen nå, og hvordan burde den være optimalt? Klikkanalyser vil gi deg et godt innblikk i hvordan folk bruker nettstedet ditt. Her vil du kunne se hvor de klikker, hvor langt de scroller og videoopptak av hvordan de beveger seg rundt på nettsiden. Her vil du kunne avdekke eventuelle frustrasjonspunkter, eller ting som kan forvirre brukeren. Sistnevnte kan gi god indikasjon på om plassering av viktige elementer er optimal eller ikke.
Les også: 4 grunner til å benytte Google Search Console
3. Bli best med test
En av de viktigste aspektene i konverteringsoptimalisering er testing. I stedet for å tro og synse, kan du få svar på om konverteringene vil øke eller ikke ved en eventuell endring. Vi kan kjøre ulike tester, som eksempelvis A/B-testing hvor man tester to ulike varianter. Da vil dine besøkende deles i to grupper og bli eksponert for de to variantene.
Dersom du ønsker å teste flere varianter enn to, slik Dan Siroker gjorde under Obama sin valgkampanje, må du benytte en multivariattest. For å kunne kjøre en multivariattest, er du avhengig av å ha mye trafikk til nettsiden. Dette for å sikre et stort nok antall brukere i hver variant. Etter testing er gjennomført, bærer det tilbake til "analysebordet".
Bedre og mer treffsikre resultater
CRO vil med stor sannsynlighet gi gode resultater rett på bunnlinja, og derfor bør alle bedrifter benytte seg av det. Dessverre har ikke mange fått øynene opp for konverteringsoptimalisering ennå, men dette er i utvikling.
Sett kunden din i fokus, og gjør veien til salg og konvertering så kort som mulig. Vi hjelper deg gjerne!
Relaterte artikler
Har Google Ads blitt for dyrt?
Google Ads kan fort bli dyrt, så det er viktig å ha en gjennomtenkt strategi hvor du velger søkeord, publikum og lokasjon med omhu.
Har du innsikt i din digitale konkurransesituasjon?
Avstanden mellom deg og dine konkurrenter er kun et tastetrykk unna. Synlighet og tilgjengelighet er derfor avgjørende!
Hva er digital markedsføring?
Lei av å føle deg dum når du ikke vet hva du skal svare på det spørsmålet?
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.