Spoiler alert: Digital markedsføring er rett og slett all markedsføring som foregår på digitale enheter, for eksempel data og smarttelefoner. Vi har nok alle blitt eksponert for annonser når vi søker på Google, eller blitt «forfulgt» av bannerannonser etter et besøk i en nettbutikk.
Dette, og alt mellom, kategoriseres som digital markedsføring.
Hvordan få frem merkevaren din?
Det er ikke så stor forskjell på digital og tradisjonell markedsføring som mange kanskje tror. Grunnprinsippet er fremdeles det samme: Kommuniser ditt budskap til kunder og potensielle kunder.
En vanlig fallgruve innen digital markedsføring, er å glemme å ta vare på merkevarens personlighet. Når du ansetter en konsulent eller et byrå, er det derfor ekstra viktig å fortelle hvordan du ønsker at merkevaren skal fremstå.
Det du må tenke over er altså: Hvordan ønsker du å «prate» med potensielle kunder?
Dette danner nemlig grunnlaget for den digitale markedsføringsstrategien. Akkurat som med tradisjonell markedsføring, er det viktig å ha en strategi i bunn. Det er grunnmuren for alle digitale aktiviteter.
Er digital markedsføring kun annonser?
Kort forklart: Nei. Digital markedsføring dekker alt man gjør digitalt for å gjøre seg mer synlig for forbruker. Annonser på Facebook og Google, eller bannere på VG, er bare en liten del av dette.
Synlighet er også et viktig ledd i digital markedsføring. Det vil si å få din merkevare høyt opp i søkeresultatene – altså organisk synlighet. Denne plasseringen betaler du ikke for i annonsepenger. Du investerer i stedet mer tid i strategisk arbeid, slik at du på sikt kan trone på toppen av søkeresultatene. Det tar tid, men er også verdt det: Hele 70% av alle som søker aldri blar seg nemlig ikke forbi første resultatside
Er annonser uviktig i forhold?
Her er svaret (heldigvis) også nei. Alle kunder har ulike behov, og et av dem kan for eksempel å bli synlig umiddelbart. Da kan du kjøpe annonseplass på Google, med et budsjett du selv bestemmer. Men også her er konkurransen stor – nettopp derfor trenger du en rådgiver som kan gi deg tipsene du trenger for å legge pengene dine på rett sted.
Organisk synlighet, altså søkemotoroptimalisering (SEO), trenger på sin side mer tid for å oppnå ønsket effekt. Faktisk kan det ta så mye som flere måneder før du ser effekten av den jobben som er lagt inn. Hvor lang tid vil variere etter blant annet hvor stor konkurranse det er i din bransje, og hvor godt innholdet på nettsiden din er.
Ta bedre valg med analyser
Selv om det er fristende å gå for det valget som ved første øyekast virker best, lønner det seg alltid å ta en ordentlig analyse først. Analysearbeidet er noe av det viktigste du gjør når det kommer til digital markedsføring.
Gode analyser er viktig for å avdekke det digitale landskapet for din bedrift. De hjelper deg med å forstå hva konkurrentene gjør, og ikke minst hvordan det står til med din egen nettside. Det dekker både de tekniske faktorene, samt hvordan innholdet ditt er strukturert.
Søkeordsanalyser og trendanalyser
Analyser er det som hjelper deg til å ta gode og strategiske valg når det kommer til din digitale markedsføring. Eksempler på dette er søkeordsanalyser og trendanalyser. Søkeordene forteller deg hva folk er interessert i, mens trendene sier noe om når på året de søker.
Disse kan hjelpe deg med å sette opp det vi kaller et årshjul. Dette er en oversikt med søketrender, samt aktiviteter bedriften skal foreta seg gjennom året. Det er også viktig å undersøke hva konkurrentene dine gjør. Med en digital konkurrentanalyse vil du se hvordan konkurrentene dine jobber, og hvordan du kan heve din egen konkurranseevne.
Hvordan er trafikken på nettsiden din?
I tillegg til det finnes det en rekke analyser du kan gjøre på egne nettsider. Det er først og fremst selvfølgelig viktig å analysere trafikken på din egen nettside. For eksempel: Hvor mange besøk har du, hvor kommer de fra, hvor mange målfullføringer har du i måneden, hvor høy er konverteringsfrekvensen?
Det er også viktig å gjennomføre en teknisk analyse av egne nettsider. Dette vil avdekke om du har en nettside som følger retningslinjene Google har satt. Dette er nemlig noe som også vil kunne påvirke din synlighet i søkemotoren.
Det er nærmeste uendelig hvor mye du kan og bør analysere når det kommer til digital markedsføring. Dette er også en av de store fordelene med digitale flater. Du kan enkelt analysere og avdekke om tiltaket fungerer eller ikke, og i så fall gjøre endringer for å treffe målgruppen din bedre.
Hvis du lurer på hvordan din bedrift kan bli bedre på, eller begynne med, digital markedsføring, ta kontakt!
Relaterte artikler
4 grunner til å benytte Google Search Console
Hva er Google Search Console, og hvorfor bør du bruke det?
Hva er konverteringsoptimalisering (CRO)?
Ønsker du flere salg, flere skjemahendvendelser eller påmeldinger? Med konverteringsoptimalisering oppnår du lettere målene du har satt.
God digital markedsføring handler om helheten
Hvis du tenker helhetlig med din digitale markedsføring, vil du få økt effekt i alle kanaler.
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.