Hvordan fungerer Google Ads?
Har du noen gang søkt etter et produkt eller en tjeneste på Google? Da er sannsynligheten ganske stor for at du har sett, og til og med klikket på en Google Annonse.
Mange bedrifter bruker Google Ads til markedsføring, og det med god grunn – det er et svært effektivt markedsføringsverktøy når det brukes riktig.
Enkelt forklart gjør Google Ads det mulig for markedsførere å synliggjøre sine tjenester og produkter til mennesker som søker etter noe relevant på nettet. Det er nøyaktig dette som gjør Google Ads så effektivt. Intensjonen bak et søk sier mye om hva søkeren ønsker. En person som søker etter «hvordan steke ribbe» leter mest sannsynligvis etter en oppskrift, men kan også være motivert til å lese om annen mat eller kanskje den nyeste, selvrensende stekeovnen med dampfunksjon som enhver ribbeelsker bør unne seg.
Å få muligheten til å plassere annonser der dine potensielle kunder søker på din søkefrase er helt genialt – snakk om å møte målgruppen på riktig sted og tid. Og ikke nok med det, du betaler bare per klikk, ikke per visning.
Likevel kan Google Ads fort bli dyrt, så det er viktig å ha en godt gjennomtenkt strategi hvor du velger søkeord, publikum og lokasjon med omhu.
Her kan du få med deg noen enkle retningslinjer på hvordan du kan bruke Google Ads som et effektivt markedsføringsverktøy for små- og mellomstore bedrifter:
Ha stålkontroll på søkeordene dine
Sørg for at dine annonser kun synliggjøres i søkeresultater som er relevant for dine tjenester eller produkter, ved å kjøpe de riktige søkeordene. Det vil være uproduktivt, både for deg og søkeren å la annonsene dine dukke opp i et irrelevant søkeresultat.
For eksempel: en låsesmed vil se en fortjeneste ved å kjøpe «låsesmed Oslo» og «Låsesmed døgnservice» og opprette passende annonsetekster til begge disse søkeordene.
Hvis man ønsker å ta denne strategien et hakk videre, så kan man fortelle Google at man ønsker å betale litt ekstra for klikkene ved å havne på toppen av søkeresultatet på søkeordet «låsesmed døgnvakt» på nattetid, fordi man har sett at de fleste tar kontakt på natten.
Pass på at landingsiden din er rask, inneholder relevant informasjon og gir den som besøker en enkel måte å kontakte deg på
Internettbrukerne i dag har skremmende lav tålmodighet. De vil forlate nettsiden din fort hvis de ikke lander på en side som tilbyr det de søkte etter. For eksempel: Hvis du driver en frisørsalong og kjøper søkeordet «Frisør Oslo», men sender alle brukerne til undersiden din dedikert til vippe-extensions, så vil du potensielt miste en stor del av brukerne, siden de tror at de har havnet på en side som ikke ga de det de søkte etter. Da er veien til konkurrentene dine kort.
Det du også må vite er at Google gir deg poeng på ulike parametere, hvor en av disse er nettsideopplevelse. Hvis Google oppfatter at du sender søkere til en nettside som er rask, har godt innhold og en enkel metode for brukere å ta kontakt, vil Google belønne deg med en lavere kost-per-klikk rate og høyere plassering (ka-ching!), altså at flere vil se den tidlig i søkingen.
Søkeordsanalyse
Å kjøpe mange søkeord med masse konkurranse og høyt søkevolum kan bli fort dyrt, noe som alle med et begrenset mediebudsjett har fått merke.
Søkeordsanalyser er essensielt, fordi søkeord som ikke har like mye volum og dermed en lavere klikkpris, kan gi en høyere kjøpsintensjon. Slik kan også små, men dyktige annonsører få lønnsom markedsføring.
For eksempel: «Joggesko» har ca. 45 000 månedlige treff på Google, konkurransen er høy og det er selvfølgelig klikkprisen også. «Jordan 6 Retro» derimot, har kun 140 treff i måneden, men de som søker etter noe så spesifikt er sannsynligvis svært klare til å utføre et kjøp – de er modne kunder. Det er derfor mer kosteffektivt å kjøpe flere søkeord med lavere volum og høyere kjøpsintensjon hvis man ikke har tilgang til et stort budsjett.
Når man utfører søkeordsanalyse så oppdager du i tillegg negative søkeord som du kan legge til din Google Ads-konto. Hvis du kun selger sko fra Nike, gir det ikke mening å bruke penger på søkeord som Adidas.
Tips: Når du oppretter en Google Ads-konto så får du gratis tilgang til Google sin egen søkeordsplanlegger.
Hvor mye koster Google Ads?
Hvor mye din bedrift må sette av til markedsføring med Google Ads er avhengig av budsjettet du har og prisen på søkeordene du må kjøpe.
En bedrift som selger kaffekopper kan forvente en lavere CPC (cost per click) enn en bedrift som selger forsikring. Hvorfor? Konkurransen for begge disse bedriftene kan være like tøff, men verdien av å konvertere en bruker er langt høyere for et forsikringsselskap. Det er grunnen til at enkelte bedrifter er villige til å by en høy pris per klikk.
En av de beste aspektene med Google Ads er mindre bedrifter kan konkurrere mot store bedrifter som har langt større budsjetter. Du kan vise dine annonser på de samme søkeordene, den store forskjellen er at ditt daglige budsjett går raskere tomt. Men, du kan få mye ut av budsjettet ditt ved å målrette annonsene dine etter kjønn, alder og lokasjon. Så hvis du vet at menn på 20 år ikke konverterer like bra som kvinner på 30 år, kan du ekskludere 20-åringene.
Les også: Hva kan Google Ads gjøre for deg?
Så, er Google Ads verdt prisen for små- og mellomstore bedrifter?
Det korte svaret er ja.
95% av inntekten til Google kommer fra Google ads, noe som viser i hvilken grad bedrifter verden rundt investerer tungt inn i denne plattformen.
Google revolusjonerte internettmarkedsføring ved å introdusere Adwords (nå Google Ads) i år 2000. Det er en av de mest effektive formene for markedsføring, og mye tyder på at det fortsetter slik.
Men, hvor mye du får igjen av Google Ads avhenger av hvordan du tilpasser bruken av plattformen til din bedrift. Det er fort gjort å gjøre feil som fører til at du ikke får noe igjen for kampanjene dine.
Mindre bedrifter som ikke har tid og/eller erfaring med Google Ads får som regel mer igjen når de engasjerer et byrå som kan hjelpe med å opprette og vedlikeholde annonser i Google Ads.
Ta gjerne kontakt dersom du ønsker hjelp til Google Ads ved å benytte skjemaet nedenfor.
Relaterte artikler
Hva er konverteringsoptimalisering (CRO)?
Ønsker du flere salg, flere skjemahendvendelser eller påmeldinger? Med konverteringsoptimalisering oppnår du lettere målene du har satt.
Har du innsikt i din digitale konkurransesituasjon?
Avstanden mellom deg og dine konkurrenter er kun et tastetrykk unna. Synlighet og tilgjengelighet er derfor avgjørende!
En analyse av nettsiden din gir verdifull innsikt
Vår analyse gir deg en rask oversikt over hvor godt nettsiden din er optimalisert for søkemotorenes algoritmer.
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.