Google Search Console er et verktøy du kan koble mot din egen nettside. For å koble verktøyet til må du bekrefte at nettsiden tilhører deg, og dette gjør du med Google Analytics, Google Tag Manager eller ved å legge inn en HTML-kode. Det er mange funksjoner på dette verktøyet du har god nytte av når du jobber med digital markedsføring, men vi har trukket frem fire av de viktigste.
Klikk her for å se hva som dekkes av vår digital markedsanalyse
1. Organisk innsikt
Verktøyet gir deg en oversikt over status på din organiske trafikk fra søkemotoren under punktet som heter «Ytelse». Først velger du perioden du ønsker å få innsikt fra. Du kan også sammenligne med andre perioder dersom du ønsker å se utvikling over tid.
Når du har valgt periode, vil du få opp en oversikt over antall visninger og klikk du har fra organisk søkeresultat. I tillegg til dette får du opp din gjennomsnittlige CTR (klikkfrekvens) og plassering. Du får også info om de spesifikke søkeordene eller søkefrasene de besøkende har brukt.
2. Indeksering av nettsiden
Google går gjennom alle nettsider for å kunne indeksere innholdet ditt og presentere det i søkeresultatet. I Google Search Console vil du få en tilbakemelding på denne indekseringen.
Det er en egen rapport som heter «Coverage», eller «dekning» på norsk, og denne varsler deg ved feil. Du ser også hvor mange sider som er godkjent av søkemotoren. Hvis antallet ikke stemmer overens med antall sider du ønsker skal indekseres, må du grave litt dypere for å avdekke årsaken.
Når du åpner rapporten, vil du kunne få en liste over de godkjente sidene, sider med feil og sider som eventuelt er ekskludert av ulike årsaker. Sider Google har valgt å ekskludere, kan være alt fra såkalte redirects til 404-sider.
Ikke glem re-indeksering
Dersom du har gjort store endringer på nettsiden eller har fått en ny nettside på samme domene er det ikke sikkert at denne rapporten ser riktig ut i henhold til godkjente sider. Du kan også gjøre et enkelt søk på Google for å se hvilke sider som er indeksert. Da skriver du inn site:mittnettsted.no i søkemotoren, og oversikten kommer opp direkte i søkeresultatet.
Hvis dette ikke ser ut som det skal, kan du be Google om å indeksere nettsiden på nytt.
Les også: Hvor stor verdi har et besøk på nettstedet ditt?
3. Legge inn sitemap
Google Search Console gir deg også muligheten til å legge inn sitemap. Sitemap er rett og slett en oversikt over undersidene på nettsiden din som er tilgjengelig for Google og brukerne dine. En av de mest vanlige er XML sitemap. Dette er et slags kart som ikke er synlig på selve nettsiden, men forteller søkemotoren om hvordan nettsiden din er bygd opp. Hvilke undersider du har, hvordan de er bygget opp og hvilke sider som hører sammen.
Ved å legge inn et XML sitemap vil det være enklere for Google å gå gjennom nettsiden din ved indeksering. Du kan se for deg at det er mye enklere å komme fra A til B dersom du vet veien, det samme gjelder for Google. Du kan enkelt legge inn dette under «sitemaps» i menyen.
4. Sikkerhet på nettsiden
Sikkerhet er en relativ ny funksjon på Google Search Consol. Under dette menypunktet vil du få beskjed dersom det er noen sikkerhetsproblemer på nettsiden din.
Ved å ta en sjekk i Google Search Console med jevne mellomrom vil du med andre ord få en oversikt over potensielle problemer med nettsiden din, samt status på din organiske synlighet. Dette verktøyet kan bidra til en hverdag med mer kontroll og god innsikt.
Relaterte artikler
10 ting du MÅ vite om GDPR
GDPR har gjort sitt inntog i norske bedrifter, og mange er usikre på hva som forventes.
Har du innsikt i din digitale konkurransesituasjon?
Avstanden mellom deg og dine konkurrenter er kun et tastetrykk unna. Synlighet og tilgjengelighet er derfor avgjørende!
Hva er digital markedsføring?
Lei av å føle deg dum når du ikke vet hva du skal svare på det spørsmålet?
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.