Alle bedrifter må være synlig på Google. Det blir gjennomført 5,5 milliarder søk hver eneste dag på denne søkemotoren, og over ni av ti nordmenn foretrekker nettopp Google. Det har blitt en viktig markedsføringskanal, men hvordan skal man bruke det?
Algoritmen endres 600 ganger i året
Googles søkeresultater blir hentet opp ved hjelp av en algoritme. Det betyr at Google har flere parametere som den sorterer etter for å finne frem til de mest relevante resultatene. Søkemotoren er helt avhengig av å gi brukeren de svarene den trenger, og derfor utvikles algoritmen rundt 600 ganger i året.
Alle disse endringene påvirker hvor din bedrift havner blant søkeresultatene, og det er naturligvis avgjørende for din digitale markedsføringsstrategi at du er oppdatert på algoritmen. Dette er en tidkrevende jobb, spesielt hvis du ikke følger den daglige utviklingen.
Nøkkelen er godt innhold
Det er naturligvis ikke 600 store endringer hvert år, men flere av dem har stor betydning for om din bedrift blir funnet av de som trenger deg. Mange kan få panikk, men ved å være oppdatert og fokusere på godt innhold holder du deg relevant. Google jobber med algoritmen for å gjøre den smartere, og det er en fordel for de som har riktig og nyttig innhold på nettsiden.
Ta søkemotoroptimalisering på alvor
Dersom man jobber godt med søkemotoroptimalisering (SEO) og publiserer relevant innhold på nettstedet, vil man enklere kunne tilpasse seg endringene som blir gjort i algoritmen. Det er når man ikke benytter SEO-ekspertise, eller optimert innhold basert på solide analyser, det er grunn til å bli redd.
Google gjennomskuer triksene
Det finnes ikke lenger noen snarveier for å lure Google. Sleipe triks for å forsøke å manipulere algoritmen fungerer ikke lenger. De ønsker at brukeren hele tiden skal få raskt og relevant søkeresultat, og jobber derfor kontinuerlig med å luke ut smutthullene. Dette vil ikke endre seg fremover, og dermed vil godt og søkemotoroptimalisert innhold på nettsiden alltid være viktig.
Kunnskap fører til gode beslutninger
Ludens Reklamebyrå kan hjelpe deg med søkemotoroptimalisering og det innholdet som skal til for at din nettside følger utviklingen på Google. Vi sitter med riktig erfaring og kunnskap, og våre kunder får veiledning basert på grundige analyser og kunnskap.
Vi jakter hele tiden på ny kunnskap, slik at du kan få de beste rådene til å ta de riktige beslutningene. Ta kontakt om du trenger bistand.
Relaterte artikler
Har Google Ads blitt for dyrt?
Google Ads kan fort bli dyrt, så det er viktig å ha en gjennomtenkt strategi hvor du velger søkeord, publikum og lokasjon med omhu.
God digital markedsføring handler om helheten
Hvis du tenker helhetlig med din digitale markedsføring, vil du få økt effekt i alle kanaler.
4 grunner til å benytte Google Search Console
Hva er Google Search Console, og hvorfor bør du bruke det?
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.