Gode tips til markedsføring av nettbutikken din
Det er enorm konkurranse på nett, og hvis du ikke har et helt unikt produkt vil du trenge markedsføring av nettbutikken din.
Så enkelt er det som regel. Markedsføring er nødvendig for å lykkes. Samtidig skal markedsføringen selvfølgelig gjenspeile det etterlatte inntrykket du vil at din merkevare skal gi. God markedsføring skal både engasjere og involvere kundene på en positiv måte.
Godt innhold selger!
Å finne ut hva dine kunder opplever som godt innhold er svært viktig. Start med å lage en oversikt over stikkordene og frasene kundene benytter når de besøker nettbutikken din. Basert på dette kan du finne ut hva kundene faktisk ønsker svar på. Du kan gjøre kartlegging selv, eller få hjelp gjennom digital analyse.
Når du vet hva som engasjerer kundene dine, utarbeider du innhold som matcher dette. Ved å knytte godt innhold opp til dine produkter, vil kundene finne en indirekte, men for dem verdifull vei inn til nettbutikken.
Et godt eksempel finner vi i inspirasjonsmagasinet til Interflora, som i 2018 sikret kjeden over 2,2 millioner kroner i assisterte og direkte konverteringer .
Troverdig innhold selger!
Folk ønsker å handle hos troverdige aktører, som skriver genuine anmeldelser, blogginnlegg og artikler. Det hjelper også når man holder kontakten med kundene via sosiale medier som Facebook, Instagram og nyhetsbrev.
Les også: Hvordan fungerer inbound marketing?
Deler du god og nyttig informasjon, skaper du en god relasjon med kunden. Jo mer kunnskap du deler, jo mer tillit får kunden. Vis at nettbutikken din er i aktivitet ved å produsere og informere kundene dine med nye produkter og omtaler.
Noen tips for å skrive godt innhold til nettbutikken:
- Finn ut hvem kundene dine er, og hva de lurer på
- Kartlegg hva du ønsker at kundene skal gjøre i nettbutikken/nettsiden
- Bygg opp en kundereise som er nyttig for både deg og kunden
- Gi god og riktig informasjon om produktene dine
- Svar på spørsmål og henvendelser
- Fremhev hva som gjør dine produkter unike
- Gi beskjed om nyheter og nye produkter
- Bruk gode bilder og tydelige tekster
Husk søkemotoroptimalisering (SEO)
Undersøkelser viser at 70 – 80 % av nettbrukere unngår å klikke på betalte annonser. Derfor er det viktig å inkludere søkemotoroptimalisering (SEO) i markedsføringsstrategien din.
God SEO bidra til såkalt organisk trafikk. Organisk trafikk vil si besøk til nettbutikken som ikke kommer fra betalt annonsering, typisk folk som finner deg via et Google-søk. Gjennom strategisk arbeid med SEO skapes salgsdrivende trafikk til nettbutikken, og dette er noe vi gladelig hjelper deg med .
Bruk Google Ads for å trekke kunden inn til nettbutikken
Googles annonseplattform, Google Ads, hjelper deg med å generere trafikk og potensielle kunder til nettbutikken, og er en effektiv måte å nå nye og potensielle kunder på.
Les også: Har Google Ads blitt for dyrt?
Det flotte med Google Ads, er at du kun betaler du når noen faktisk klikker på annonsen din. Kostnad per klikk varierer, men du betaler aldri for de som lar være klikke. Annonsebudsjett velger du selv, så du vil alltid ha kontroll over kostnadene.
Google Ads er et fleksibelt system som hjelper deg med å:
- Øke salget gjennom målrettede annonser
- Finne kundene som ønsker dine produkter
- Øke synligheten din via ulike annonseformater (shopping-annonser, bilde/video-annonser og tekstannonser)
Vis annonser på sosiale medier som Facebook
Facebook-annonsering er effektivt. Facebook-plattformen sitter på masse informasjon om kundene dine, og hvilke interesser og bruksmønstre de har. Dermed kan man rette annonser kun mot de som har interesse for nettopp din bransje og dine produkter. Sosiale medier er dessuten en flott kanal for å vise seg frem og sikre økt kjennskap til merkevaren din.
Facebook har avanserte systemer som konverteringspiksler, som gir deg verdifull innsikt i hvilke annonser som gir konkrete salg. Gjennom flere år har både Facebook og andre sosiale medier bygget opp komplette annonseringsløsninger, og mulighetene for å tjene penger gjennom SoMe-annonsering er gode i de aller fleste bransjer.
Å administrere kampanjene dine kan være krevende, men det er ikke umulig å få det til. Start med å lese våre 10 nybegynnertips for Facebook-annonsering .
En annen mulighet er naturligvis å søke hjelp. Vi har bred erfaring med annonsering i sosiale medier, og tenker alltid helhetlig slik at dine salgskampanjer er samsvarer på alle digitale flater. Ta kontakt med oss her
Relaterte artikler
Hva er konverteringsoptimalisering (CRO)?
Ønsker du flere salg, flere skjemahendvendelser eller påmeldinger? Med konverteringsoptimalisering oppnår du lettere målene du har satt.
Trenger du ny nettside eller nettbutikk?
Rubics er en nettsideløsning tilpasset norske forhold, med fleksible maler. Passer for deg som vil ha ny nettbutikk eller nettside med kort leveringstid.
Nettbutikk som alltid er oppdatert
Vi garanterer nettbutikker og nettsider som alltid er optimalisert.