Sosiale medier er en viktig del av den helhetlige digitale tilstedeværelsen for bedriften. Ved å benytte de ulike mediene på en god strategisk måte, kan du oppnå gode resultater på alt fra salg til økt bevissthet rundt din merkevare.

Les også: Hva er inbound marketing? 

Når man skal benytte seg av sosiale medier som en del av den digitale markedsmiksen, er det viktig å lage en god, strategisk overordnet plan for hvordan du skal benytte de ulike kanalene. Ved hjelp av en rådgiver med erfaring og kunnskap, vil man se den utviklingen man ønsker via kanalene. 

illustrasjon av brandingstrategi

Det er viktig å tilpasse seg kanalen man benytter, og ikke kommunisere likt på alle plattformene. Dette gjelder både for tekst og det visuelle. De ulike kanalene har også ulike annonsemuligheter, og en rådgiver vil kunne hjelpe deg å finne ut av hvilke annonsetyper som kan hjelpe deg til bedre resultater. Alle kanalene gir deg muligheten til å målrette mot de brukerne du ønsker å nå.

Facebook 

Nesten 3,5 millioner nordmenn har en Facebook-profil og 68% benytter kanalen daglig. Her kan man som bedrift treffe kvinner og menn i alle aldre. Kanalen tilbyr mange muligheter for å skape resultater for din bedrift. 

Når man jobber med Facebook er det viktig å ha en plan både for organisk tilstedeværelse samt annonseringen. Dette er også en kanal hvor du kan engasjere publikum og få tilbakemeldinger som kan bidra til å øke salg og merkebevissthet. 

Kunder, eller potensielle kunder, vil også ha muligheten til å stille spørsmål eller sende dere henvendelser via kanalen. Da er det ekstremt viktig å følge disse opp på en god måte, og levere på kundeservice uavhengig av hvilken bransje du er i.

Les også: 24 000 ord i sekundet – Si det med video! 

Instagram 

Instagram har nesten 2,5 millioner norske brukere. Selv om Facebook eier Instagram og man kan annonsere på kanalen via annonsesystemet til Facebook betyr det ikke nødvendigvis at man kun skal duplisere det man gjør på Facebook. 

Instagram er en visuell plattform og man må tenke på at man skaper en følelse og et uttrykk ved hjelp av profilen og det organiske innholdet. Det er også viktig at dette går igjen i det man annonserer, slik at man raskt gjenkjenner og får følelsen dere ønsker at merkevaren skal ivareta. 

Det er også en rekke ulike annonseringsmuligheter på denne kanalen hvor man bør avdekke hvilke som gir best resultater for din bedrift og det du selger.

Ungdom ser på telefoner

Snapchat

Snapchat er en kanal hvor du kan være noe mer leken og personlig enn på for eksempel Facebook. Dette var en god stund en kanal unge brukere benyttet, men vi ser økende antall brukere som er i andre aldersgrupper. Organisk jobb på kanalen kan for eksempel innebære å vise frem hverdagen i bedriften, ja rett og slett vise hvem dere er. Her kan man gjerne leke seg litt og det kan være litt takhøyde. Man kan selvfølgelig også annonsere på Snapchat på ulike måter, med god, målrettet segmentering.

Les også: Nyhetsbrev: En effektiv klassiker! 

YouTube

YouTube er eid av Google, og er en meget populær plattform i Norge. Det er over 3 millioner som benytter YouTube månedlig eller oftere. De fleste som benytter kanalen er fra 40 år og under. Så, dersom du har en eldre målgruppe, er ikke nødvendigvis dette kanalen du skal investere mest tid eller penger i. 

YouTube har et stort potensial for å jobbe med videoinnhold som kan styrke bedriftens merkevare, og vise frem hvorfor man skal velge nettopp din tjeneste eller ditt produkt. Det vil være viktig å jobbe med et godt oppsett og optimering av egen kanal og videoer. 

Det kan også lønne seg å gjennomføre en egen søkeordsanalyse for YouTube slik at man lager innhold man vet det er et behov for. I tillegg til å jobbe med egen kanal har du også flere ulike annonseringsmuligheter. Annonseringen for denne kanalen settes opp via din Google Ads-konto.

Kilde: Ipsos Some-tracker

Kontakt oss

Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.