Er det på tide å starte med Facebook-annonsering? Da kan det være greit med noen enkle kjøreregler.
1) Vær relevant og tilfør verdi
Mange bedrifter bruker mye plass på å fortelle om seg selv. Dette kan være på sin plass i små doser, men dersom du virkelig vil lykkes må du tenke gjennom hvilken verdi du tilfører de du snakker til. Hva tror du følgerne dine lurer på?
2) Følg retningslinjene
Et innlegg bør ikke ha mer enn 500 tegn. Bruker du bilder med tekst bør de ikke ha mer enn 20 prosent tekstmengde. Hvis ikke vil Facebook straffe deg ved å begrense rekkevidden til innlegget. Bruk dette verktøyet for å kontrollere om alt er i orden.
Husk at krav til bildeoppløsning varierer mellom ulike innleggstyper. Bruk alltid forhåndsvisningen før du publiserer. Kontroller også at selve innholdet ditt ikke bryter retningslinjene til Facebook.
3) Husk målretting – alltid!
Hvor finnes publikummet ditt, og hvilke temaer er de opptatt av? Facebook har et av de mest avanserte målrettingsverktøyene som er tilgjengelige. Bruk dem for alt de er verdt når du skal målrette annonsene dine.
En vanlig felle her er å velge for bred målretting, fordi man er redd for å «miste» noen. Da gjelder det å tenke kvalitet over kvantitet – vil du ha relevante besøk, eller trafikk fra mennesker som ikke egentlig er interessert i produktet ditt?
Les også: 17 begrep fra den digitale hverdagen
4) Test, mål og tilpass
For de fleste finnes det ingen fasit på hvilken kombinasjon av innhold og målretting som gir ønsket resultat. Den eneste måten å finne ut av dette er å jobbe systematisk med å teste ulike varianter av innhold og målretting. Det er tidkrevende, men verdt strevet.
5) Begrens bruken av stockfoto
Det er lettvint å bruke bilder fra tjenester som for eksempel shutterstock.com. Med et abonnement her har du et nærmest utømmelig lager av bilder til enhver sammenheng. Baksiden er at bildene fort kan fremstå som både upersonlige og generiske.
6) Bruk video og/eller animasjon
Innlegg med bare tekst og/eller statisk bilde taper terreng på Facebook. De fleste som tar Facebook på alvor i dag bruker tid og ressurser på å lage tilpasset videoinnhold, eller animasjoner. Det gir erfaringsmessig mer respons og bedre engasjement.
7) Bruk Facebook Business Manager
Den enkleste og raskeste måten å «booste» et innlegg på, er å trykke på promoteringsknappen under innlegget ditt. Deretter kan du legge inn kredittkort og noen enkle målrettingskriterier. Ved å benytte Business Manager får du imidlertid langt flere muligheter.
8) Mobilen kommer først
De aller fleste vil sannsynligvis se innlegget ditt på en mobil enhet. Detaljer som ser litt små ut på PC, kan være så godt som usynlig på mobil.
9) Svar i kommentarfeltet
Høres opplagt ut, ikke sant? Faktum er at mange ikke følger opp godt nok her. Du vil også kunne oppleve negative kommentarer fra tid til annen. Her gjelder det å håndtere situasjonen riktig, og det handler ofte om å svare saklig og vise at du engasjerer deg. Den det gjelder får umiddelbart svar, mens de andre ser at du håndterer selv urettmessig kritikk på en god måte.
Har debatten sporet helt av, og gått over til det usaklige? Hvis du ikke kan ha en konstruktiv dialog med vedkommende, kan det være bedre å skjule kommentaren. Det samme gjelder for spam. Det er ingen vits i å slette et helt innlegg kun på grunn av et nettroll.
10) Implementer Facebook sin annonsepiksel
Denne gir verdifull datainnsikt med mulighet for å måle salg og sette opp remarketinglister.
Vil du løfte Facebook-kontoen din til et nytt nivå? Ta kontakt med oss i skjemaet under.
Relaterte artikler
64% av alle Google-søk kommer fra mobilen
Norge er på topp når det kommer til mobilbruk. Er nettsiden din klar for det?
Digital markedsanalyse
Vil du vite hva konkurrentene dine gjør på nett, og hvordan du kan slå dem? Vår digitale markedsanalyse viser deg hva du kan gjøre for å vinne nye kunder.
4 tips for å sjekke om nettsiden din er utdatert
Google gjør stadig endringer på søkemotoren sin. Hva betyr det for deg og din nettside?
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.