7 tips til deg som skal starte nettbutikk
I dag er «alle» på nett, og det kan være krevende å lykkes. Hvis du følger disse tipsene, øker du sjansene dine betydelig.
La oss hoppe rett i det.
1. Du trenger innsikt før du setter i gang
Å jobbe i blinde er aldri lurt. Før man starter en nettbutikk, eller bestemmer seg for å endre dagens løsning, anbefaler vi derfor både en digital markedsanalyse og en konkurrentanalyse.
Markedsanalysen gir blant annet innsikt i kundens søkemønster, altså hva de søker etter og hva de ønsker svar på. Konkurrentanalysen gir verdifull innsikt i dine konkurrenters plassering og aktivitet. Ved å kartlegge både kundene og konkurrentene på denne måten, blir det enklere å posisjonere seg gunstig, og distansere seg fra de øvrige aktørene i bransjen. Ytterligere innsikt vil gjøre effekten enda bedre, og ønsker du en mer dyptgående analyse kan den bestilles her
2. Tenk «mobil først»
Mobilbruken øker og øker. Der det tidligere var godt nok med responsivt design som tilpasser seg skjermstørrelsen din, er det nå behov for nettbutikker som er designet «mobile first». Faktisk er mobiltilpassing et av de viktigste faktorene når Google indekserer nettbutikker. Å være godt synlig på Google er avgjørende, og du bør velge en løsning som er designet for mobil fra grunnen av, og ikke bare skalert ned.
3. Prioriter brukervennlighet og hastighet
Brukervennlighet er et bredt begrep, men det viktigste er at dine kunder opplever at nettbutikken er tilpasset deres behov. I dag er det mange prinsipper som må tas hensyn til ved utvikling av nettbutikker, men kanskje det aller viktigste er hastigheten på nettsiden. Folk på nettet er utålmodige, og om siden ikke laster raskt nok forlater de butikken din før de i det hele tatt får sett den.
Heldigvis finnes det tester som viser hvor rask din nettbutikk er. Ønsker du å teste ut hurtigheten på din nettbutikk, kan du sende oss en henvendelse. Vi gjennomfører slike tester kostnadsfritt.
4. Test funksjonaliteten til nettbutikken din
En nettbutikk kan ses på som en stor forretning, med mange rom som ikke er synlig fra inngangsdøren. Det er viktig å undersøke om alle disse rommene er enkle å finne frem til, og at alt fungerer som det skal underveis. Dårlig funksjonalitet i nettbutikken hindrer kunden i å oppleve den gode og sømløse kundereisen som dagens nettbrukere forventer. Løsningen er gode systemer i bunnen, men også testing. Du bør derfor velge en plattform der du får mulighet til å teste ut alle funksjoner før de tas i bruk.
Les også: Dekker innholdsmarkedsføringen din hele kundereisen?
5. Hosting og drift har betydning
Det er stor forskjell på gode og dårlige webhotell. Hvilken server du velger, og hvor den er plassert geografisk, påvirker blant annet hastigheten på siden og sikkerheten. Skulle noe skje, er det lovgivningen i landet hvor serveren er plassert, som gjelder. I Norge forholder vi oss til lovgivningen i EU, og vi anbefaler at serverne som tas i bruk, plasseres innenfor EU.
For mange løsninger er dessuten ikke drift inkludert, og det kan være uklart hvilke driftskostnader man kan forvente. En god driftsavtale bør gi muligheter for vekst, så løsningen som velges bør kunne utvikle seg i takt med dine behov.
6. Sørg for å ha support tilgjengelig
Sjekk alltid hva slags supportavtale som er knyttet til løsningen. Viktige spørsmål inkluderer:
- Hvilke språk benyttes?
- Hvor lang /mye ledetid kan man forvente ved vedlikehold/feilmeldinger?
- Hvor mange timer er inkludert i avtalen?
- Hva er prisen/timeprisen på supportavtalen?
7. Ikke glem markedsføringen!
Som nevnt er «alle» på nett, og de fleste trenger markedsføring for å bli sett og hørt. Dette kan være krevende og kostbart arbeid, ikke minst fordi algoritmene til søkemotorer, sosiale medier etc. hele tiden er i endring. Man må henge med i svingene, eller få hjelp fra andre. For å effektivisere markedsføringen, er det dessuten behov for både gode analyseverktøy, og kunnskap knyttet til de ulike digitale kanalene.
Les også: God digital markedsføring handler om helheten
Når man driver nettbutikk er det viktig å følge med og holde seg oppdatert, ikke bare på hva konkurrentene gjør, men også på hvordan de største digitale kanalene endrer seg og hvilket tilbud de har. Om man synes dette er spennende eller slitsomt, varierer fra person til person. I alle tilfeller har vi lyst til å hjelpe deg.
Ønsker du å vite mer, kan du kostnadsfritt bestille et 30 minutters digitalt kurs hvor vi tar deg gjennom de viktigste punktene du må huske på. Bestill her, eller i skjemaet nedenfor.
Relaterte artikler
Trenger du ny nettside eller nettbutikk?
Rubics er en nettsideløsning tilpasset norske forhold, med fleksible maler. Passer for deg som vil ha ny nettbutikk eller nettside med kort leveringstid.
Nettbutikk som alltid er oppdatert
Vi garanterer nettbutikker og nettsider som alltid er optimalisert.
Din nettbruk bidrar til global oppvarming!
Digital kommunikasjon har gått fra å være en del av løsningen på miljøproblemene, til å bli en del av dem.