Dette er del 2 i en artikkelserie
Teksten fortsetter under banneret
Svært få av våre kunder har et produkt eller en tjeneste som er noe helt nytt. De aller fleste av våre kunder har i oppgave å lede eksisterende merkevarebyggingsprosesser, det vil si å bygge eller vedlikeholde et merke med tydelig identifisering og differensiering.
Les også: Apriil Digital Oslo' kommunikasjonsplattform
Ønsket vs faktisk etterlatt inntrykk?
Vi hos Apriil Digital Oslo er først og fremst opptatt av hvordan våre kunder skal bygge en sterk merkevare ved hjelp av kommunikasjon, og spesielt opptatt er vi av å beskrive ønsket etterlatte inntrykk. Det vil si inntrykket målgruppene skal sitte igjen med når de har blitt eksponert for kommunikasjonen.
Les også: Idé- og konseptutvikling
Faktisk etterlatte inntrykk er det inntrykket som målgruppene faktisk får når de tar imot kommunikasjonen. Det er på bakgrunn av dette inntrykket målgruppen bygger opp kunnskap om merket. Om målgruppens faktiske inntrykk ikke stemmer overens med målet med kommunikasjon, oppstår det et avvik som kan skade merket.
Merkets personlighet må samsvare med målgruppens personlighet.
En merkevare er en følelse!
Det handler om å skape fordelaktige og positive forventninger til merkevaren hos målgruppen.
Les også: Vi utvikler egen programvare
Det er merkets personlighet som er grunnlaget for å skape en følelse hos målgruppen. Merkets personlighet skal sammenfalle med målgruppens personlighet. Målgruppen blir interessert hvis de finner personlighetstrekk hos et merke som samsvarer med deres egen. Om merket leverer etter målgruppens forventninger blir de ofte også lojale, og dermed lønnsomme for deg. Et merkes personlighet må ikke nødvendigvis samsvare 100 % med målgruppens, men det skal være et mål for merket å oppføre seg slik målgruppen ønsker å oppføre seg.
De skal kunne se opp til merket!
Gå videre til del 3 - Posisjonering – om å finne sin plass | Prøv vårt gratis nettkurs: Merkevarebygging i krevende tider
Relaterte artikler
Merkevarebygging
Alle omgir vi oss med merkevarer. Hvordan er det mulig å få til et så stort engasjement rundt produkter eller tjenester?
Digital markedsanalyse
Vil du vite hva konkurrentene dine gjør på nett, og hvordan du kan slå dem? Vår digitale markedsanalyse viser deg hva du kan gjøre for å vinne nye kunder.
Dekker innholdsmarkedsføringen din hele kundereisen?
Det holder ikke å fortelle gode historier hvis de ikke samtidig gir deg målbare resultater.
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.