Denne teksten er del 1 av en artikkelserie:
Fyrtårnene i et hav av informasjon
Hver dag mottar vi en flom av informasjon, og merkevarene hjelper oss med å kategorisere og redusere denne flommen. På handlelappen din står det smør og kaffe, mens du i butikken alltid kjøper Tine smør og Evergood kaffe. Dette er en form for rasjonalisering. Du har alltid kjøpt Tine smør og Evergood kaffe, og du har verken ønske eller tid til å vurdere å bytte ut disse merkene. De har innfridd dine forventninger hver gang, så hvorfor skal du bytte?
Hva er en merkevare?
En merkevare kan identifiseres
En merkevare er distinkt fra konkurrentene
Disse to punktene tar opp i seg kjernefunksjonene en merkevare skal oppfylle, nemlig identifikasjon og differensiering.
Les også: Digital strategi
Det å bygge en merkevare handler blant annet om å skille merket fra tilsvarende konkurrerende merker. Det handler om å gi merkevaren en verdi slik at kundene får en følelse av at de har kjøpt mer enn bare produktet.
Fortsett til Del 2 - Merkevarestrategi | Prøv vårt gratis nettkurs: Merkevarebygging i krevende tider
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.