Innholdsmarkedsføring kommuniserer med målgruppen din uten å selge direkte. Du tilbyr kundene noe av verdi og relevans, slik at de husker akkurat ditt merke den dagen behovet for varen eller tjenesten oppstår.
En av de store styrkene med innholdsmarkedsføring er at du kan knytte et forhold mellom kunde og produkt allerede før de har opplevd et konkret behov.
Bygg merkevaren i dybden
Denne effekten omtales ofte som kjennskapsdybde. Kjennskapsdybde betyr at produktet bevisst plasseres i ulike kategorier, fordi man ønsker å utvide målgruppen til å romme flere enn de som skal kjøpe akkurat nå. Man ønsker bygge merkevaren også blant de som egentlig ikke er særlig interessert her og nå.
Slik jobber vi med innholdsmarkedsføring
Vi fikk en oppgave fra den anerkjente elektroprodusent ELKO:
- Hvordan markedsføre el-materiell til kunder som ikke kjenner til mulighetene produktene gir, og derfor ikke søker informasjon om produktene?
Budsjettene var meget små og ga ikke rom for omfattende markedsføring.
Få har kjennskap om elektromateriell
Kun 50% av oss vet at el-materiell kan være en viktig del av interiøret, fordi det leveres i mange ulike materialer og farger. En av oppgavene ble å øke interessen ved å finne nærliggende målgrupper. Vi oppdaget at gruppen som er interessert i interiør er langt større enn den som er interessert i elektrisk materiell:
Bygg kjennskap i riktige kanaler
Det er enkelt å se at målgruppen som er interessert i interiør også kan være interessert i informasjon om el-materiell som kan tilpasses din egen stil.
Strategien ble derfor å tilby informasjon målgruppen har interesse av nå, som de kan bruke til egen kunnskapsheving. Selve kjøpet kommer senere.
Merkets troverdighet
Siden mottakeren har større tiltro til interiørtips fra for eksempel Bonytt enn fra noen som selger el-materiell, må interiørtipsene være relevante.
Størrelsen på målgruppen
Som figuren viser øker størrelsen på målgruppen jo lenger ut i sirkelen kommunikasjonen rettes. Når kommunikasjonen blir mer generell, vil den kunne treffe en større målgruppe.
Slik bygde vi innholdsbasen til ELKO
Vi så også et behov for søkemotoroptimalisert innhold, og valgte derfor å rette fokuset mot kunder med interiørinteresse. Det resulterte i:
Vi har også gjort tilsvarende jobber for Interflora. Vil du også ha hjelp til å utvikle innholdet på siden din? Ta kontakt i dag.
Relaterte artikler
Dekker innholdsmarkedsføringen din hele kundereisen?
Det holder ikke å fortelle gode historier hvis de ikke samtidig gir deg målbare resultater.
Få ny innsikt med trendanalyser
Vil du treffe kundene dine når de leter etter produktene eller tjenestene dine? Da kan det lønne seg å gjøre trendanalyser.
Slipp innholdet fri
I Apriil Digital Oslo er vi glad i innhold. Godt innhold er viktig, men du må ha et godt rigg i bunn.
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.