Lenge før Facebook og Instagram fantes ble det kjørt ut nyhetsbrev på e-post fra bedrifter over hele verden. I dag er aktiviteten minst like høy, for nyhetsbrev er på ingen måte et format gått ut på dato. Tvert imot er det et av de mest effektive markedsføringsverktøyene vi har.
Tall man bare kan drømme om på Facebook
I starten av 2020 lå gjennomsnittlig åpningsgrad på nyhetsbrev for retail-bedrifter i Norge på ca. 26 prosent. En av fem velger med andre ord å åpne brevet og eksponere seg for ditt budskap. Det er tall man bare kan drømme om i sosiale medier, der en klikkrate på over 20 prosent vil bli ansett som sensasjonelt.
Lang erfaring med markedsføring på e-post
Nyhetsbrevet er altså en effektiv klassiker, og i Apriil Digital Oslo har vi lang erfaring med utsendelser innen både B2C og B2B-segmentet. Vi drifter et egenutviklet CRM-system (customer relationship management) kalt Profiler. I tillegg har vi bred kjennskap til eksterne plattformer som MailChimp og Voyado.
Vi kan bistå deg med å skreddersy din e-postkampanje, slik at du treffer riktig målgruppe med riktig budskap til rett tid. Vi jobber dessuten tverrfaglig, slik at kampanjen din også blir synlig i andre kanaler. Og når flere kanaler jobber sammen, øker effekten – hver gang!
Data is king
Hvis man skal sende ut et nyhetsbrev trenger man mottakere, og desto mer man vet om kundene sine, desto enklere er det å tilpasse budskap og innhold.
Hvis du ikke allerede har en kundebase, kan vi hjelpe deg med å samle inn kontakter via andre kanaler, som nettside og sosiale medier. Vi sørger naturligvis for at innsamlingen av informasjon følger GDPR og annen lovgivning.
Noen ser på kravet om aktivt samtykke til markedsføringen som et hinder. Vi ser på det som en ressurs, da det sikrer at de som mottar markedsføringen faktisk har bedt om den. De er motiverte og ønsker å lytte til ditt budskap, så lenge du klarer å tilpasse innholdet til forventningene deres.
Automasjoner og 1 til 1-kommunikasjon
Moderne e-postmarkedsføring innebærer ikke bare jevnlige utsendelser til hele kundelisten. Ved hjelp av et godt datagrunnlag og en god CRM-løsning kan man også følge opp kunder 1-1. På denne måten blir kommunikasjonen personlig, spisset og enda mer effektiv. La oss gi deg noen eksempler:
- Utsendelser kan tilpasses slik at hver mottaker får en personlig hilsen med navnet sitt
- Vi kan sette opp automasjoner som følger opp kunden over tid, enten basert på egne data (som åpning av forrige nyhetsbrev) eller ekstern data (som kjøp av en spesifikk vare i nettbutikk).
- Ved å bruke det man vet om kundene, kan man gi tilpasset innhold til den enkelte, og unngå å eksponere vedkommende for informasjon hen ikke har bruk for. For å ta et banalt eksempel kan man vise kvinner tilbud på truser og menn tilbud på boxere, i ett og samme nyhetsbrev eller automasjon.
Kontakt oss
Har du et prosjekt du ønsker at vi skal se på? Fortell oss kort hva det gjelder i skjemaet under, og vi tar kontakt.